Rok s pastelkovou duhou
Kolik barev duha má?
Kdo je s námi spočítá?
Červený je podzim,
zima zase modrá,
zeleň sluší jaru,
žlutá pro léto je dobrá.
Charakteristika a cíle Integrovaného bloku Barvy podzimní pastelkové duhy
V tomto období chceme děti seznámit s novým prostředím mateřské školy i okolím, všemi prostorami, také se všemi zaměstnanci. Naším cílem je, aby děti znaly své jméno, svou značku, jména svých nových kamarádů. Budeme podporovat a posilovat
kamarádské vztahy mezi dětmi, učit se společně pravidlům soužití ve skupině, (ohleduplnosti, toleranci, spolupráci), uklízet hračky a věci na své místo.
V tomto bloku chceme dětem přiblížit změny a jevy v podzimní přírodě.
Budeme poznávat podzimní ovoce a zeleninu jako součást zdravé výživy. Poznávat smysly (barva, tvar, chuť) a rozlišovat je podle místa růstu (pole, les, zahrada) Budeme pozorovat změny v přírodě (opadávání listů, barvy přírody, vítr a déšť), přírodniny a pracovat s nimi. Osvojíme si poznatky o těle a jeho zdraví (ochrana a bezpečí, rizika, zdraví prospěšný pohyb, mytí ovoce zeleniny, vhodné oblékání).
Dítě a jeho tělo:
· Sebepojetí, uvědomování si vlastního těla
· osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví
· rozvoj pohybových dovedností
· rozvoj a užívání všech smyslů
· rozvoj hrubé i jemné motoriky
Dítě a jeho psychika:
· rozvíjení řečových schopností a kultivace projevu
· rozvoj slovní zásoby, paměti
· rozvoj pozornosti, fantazie
· rozvoj matematické a prostorové představivosti
Dítě a ten druhý:
· rozvoj komunikativních dovedností
· rozvoj kooperativních dovedností spolupráce ve skupině
· rozvoj empatického cítění
Dítě a společnost:
· rozvoj schopnosti přizpůsobit se novému prostředí
· osvojování si základních hodnot a postojů, společenských návyků
Dítě a svět:
· získávat povědomí o světě kolem nás o věcech a jevech v přírodě
· rozvoj schopnosti přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí a změnám v nich.
Očekávané výstupy:
ü snadnit dětem adaptaci na nové prostředí
ü získat pozitivní vztah k prostředí mateřské školy a novým kamarádům na základě atmosféry důvěry, pocitu jistoty a bezpečí
ü posilovat osobnost dětí
ü rozvíjet a podporovat u dětí prosociální vlastnosti
ü rozvíjet vyjadřovací a poznávací schopnosti, výslovnost
ü hudební, výtvarné a pracovní dovednosti pomocí námětů z podzimní přírody
ü získat základní poznatky o prostředí a členění mateřské školy i jejích zaměstnancích
ü získat povědomí o typických znacích podzimu a změnách v přírodě
ü poznat a pojmenovat jevy podzimní přírody a její produkty
ü poznat a pojmenovat některé druhy ovoce a zeleniny
ü osvojit si poznatky o lidském těle, o hodnotě lidského zdraví, jak o něj pečovat a jak ho chránit.
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Jak se duha chystala na zimu
V tomto bloku chceme dětem přiblížit roční období zimy s jeho charakteristickými znaky. Společně prožijeme vánoční přípravy, tradice a zvyklosti Mikulášské nadílky a vánočních svátků. Připravíme s dětmi slavnostní vánoční vystoupení pro rodiče s vánoční nadílkou v mateřské škole. Budeme společně vytvářet přání a dárky pro rodinu. Posilovat vztahy dětí mezi sebou, k sobě samým a k rodině. Seznámíme se
s některými zimními sporty, ochranou a bezpečí zdraví v souvislosti s riziky s nimi spojených. Naučíme se poznávat a pojmenovat některá volně žijící zvířata, jak a čím se živí v zimě. Budoucí prvňáčci navštíví základní školu a vyzkouší si činnosti a aktivity základního vzdělávání. Společně připravíme a oslavíme tradici Karnevalu v mateřské škole.
Dítě a jeho tělo:
· zdokonalovat pohybové schopnosti a dovednosti hrubé i jemné motoriky
· osvojování si zdravých životních návyků a postojů ve vztahu k vlastnímu tělu a jeho zdraví
· utvářet kladný vztah ke sportování
· rozvoj vnímání všemi smysly
Dítě a jeho psychika:
· rozvoj schopností a dovedností vyjádřit se skrze získané dojmy, pocity a prožitky
· rozvoj schopnosti poznat a pojmenovat jevy v zimní přírodě (vlastnosti sněhu a ledu)
· rozvoj řečových schopností, matematických představ
· pravolevé a časoprostorové orientace
· schopností verbálního i neverbálního vyjadřování (výtvarné a pracovní činnosti)
· rozvoj hudebních dovedností, přednesu a dramatizace.
Dítě a ten druhý:
· posilování vztahu k rodině, sobě i druhým
· rozvoj schopnosti pracovat ve skupině i samostatně
· rozvoj dovednosti naslouchat sobě i druhým
· spoluprožívání a sdílení zážitků s druhými
Dítě a společnost:
· poznávání společenských akcí a oslav
· poznávání sociokulturního prostředí
· schopnost individuálně se projevit i přizpůsobit se společenství vrstevníků.
· Rozvoj schopnosti spoluvytváření a dodržování určitých pravidel ve skupině
Dítě a svět:
· získat povědomí o přírodním a kulturním prostředí kolem nás
· osvojit si základní poznatky o přírodním prostředí a změnách v přírodě
· vytvořit si pozitivní vztah k prostředí, jehož jsme součástí.
Očekávané výstupy:
ü posilovat pocit sounáležitosti s druhými, se světem, vztahy mezi dětmi, vztahy k rodině
ü získat poznatky o zimním období s jeho typickými znaky
ü získat povědomí o zimních sportech a ochraně zdraví svého i druhých
ü osvojit si zodpovědný přístup za své zdraví
ü poznat a pojmenovat některá volně žijící zvířata a osvojit si zodpovědný přístup k ochraně přírody
ü posilovat vztah dětí ke všem živým tvorům v zimním období jednoduchou péčí o ně (ptačí budky)
ü získat povědomí o lidských profesích, posilovat smysl pro povinnost a úctu k práci a úsilí druhých
ü získat povědomí o tradicích a oslavách vánoc a karnevalu v mateřské škole, citové prožití společných oslav
ü podporovat sebedůvěru a sebejistotu dětí ve vlastní schopnosti
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Jarní probuzení pastelkové duhy:
V tomto bloku chceme dětem přiblížit roční období jaro s jeho charakteristickými znaky, rozmanitostmi přírody a tradicí Velikonočních svátků. Naučíme se poznat a pojmenovat jarní květiny, domácí a hospodářská zvířata s jejich mláďaty a jejich užitek. Chceme v dětech posilovat pozitivní vztah k přírodě, ke zvířatům, přiblížit jim význam čistoty prostředí pro zdraví člověka. Dále chceme posilovat citový vztah k rodině, k mamince. Přiblížit dětem důležitost rodiny, funkci a vztahy mezi členy rodiny. Naučíme se poznat a pojmenovat dopravní prostředky. Získat povědomí o důležitosti zdraví a bezpečnosti každého. Získat povědomí o přivolání záchrany a pomoci v případě nebezpečí a ohrožení života.
Dítě a jeho tělo:
· osvojení si poznatků k zodpovědnému přístupu ke svému zdraví, ochraně a bezpečnosti
· rozvoj smyslového vnímání a pohybových schopností
Dítě a jeho psychika:
· rozvoj schopnosti poznat a pojmenovat, třídit, uspořádat
· rozvoj dovednosti vnímání, naslouchání, pozornosti, paměti
· schopnost pracovat s informacemi
Dítě a ten druhý:
· rozvoj schopnosti aktivně se podílet na společném soužití ve třídě
· rozvoj schopnosti chovat se autenticky a prosocionálně
Dítě a společnost:
· získat povědomí o kulturním a společenském dění, o mezilidských morálních hodnotách
Dítě a svět:
· rozvoj zodpovědného přístupu k životnímu prostředí, živé i neživé přírodě
· získat povědomí o sounáležitosti se světem, s přírodou
Očekávané výstupy:
ü získat elementární poznatky o světě lidí a přírody
ü osvojit si poznatky ročního období jara, jeho typické znaky
ü schopnost vnímat úlohu barev v našem životě
ü posilování ekologického postoje vůči živé i neživé přírodě
ü osvojit si poznatky o domácích a hospodářských zvířatech, povědomí o významu zvířat pro citový život i obživu člověka
ü získat povědomí o důležitosti rodiny, posilování vztahů k rodině
ü osvojit si poznatky o dopravních prostředcích a základních pravidlech chování v silničním provozu, ochraně zdraví svého i druhých
ü získat povědomí o záchranných systémech (hasiči, policie, záchranáři) a o přivolání pomoci v případě nebezpečí, ohrožení života svého i druhých
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Pohádkové léto s pastelkovou duhou
V tomto bloku chceme dětem přiblížit roční období léto s jeho charakteristickými znaky. Naučíme se poznat a pojmenovat některé typické letní jevy (bouřka, hrom, blesky, duha, stín). Poznat a pojmenovat některé letní květiny. Dále chceme dětem
přiblížit elementární poznatky o světě lidí, cizokrajných zvířat a planetě Zemi (hory, řeky, pohoří). V souvislosti s oslavami Dne dětí v mateřské škole získáme povědomí o existencí jiných národů a kultur, o významu pojmu rasová tolerance. Chceme dětem přiblížit rozdíl mezi městem a vesnicí, naučíme se poznat typické znaky těchto pojmů. Získáme povědomí o významu slova domov a budeme posilovat pozitivní vztah k místu, kde děti žijí.
Dítě a jeho tělo:
· rozvoj a zdokonalování pohybových schopností a dovedností
· rozvoj fyzické a psychické zdatnosti
Dítě a jeho psychika:
· posilování pozitivního vztahu k získávání nových poznatků, schopností a dovedností
· rozvoj sebedůvěry, zdravého sebevědomí i schopnosti sebeovládání
Dítě a ten druhý:
· rozvoj prosociálních vlastností (empatie, ohleduplnost, tolerance, respektování sebe i druhých)
· rozvoj schopnosti umět přijmout vítězství i prohru.
Dítě a společnost:
· získat povědomí o existenci ostatních národů a kultur.
Dítě a svět:
· získat povědomí o vlastní sounáležitosti se světem lidí a zvířat, s živou i neživou přírodou, s planetou Zemí
Očekávané výstupy:
ü uvědomění si vlastní identity
ü získat základní poznatky o světě lidí, cizokrajných zvířat a planetě Zemi
ü získat povědomí o ochraně přírody, o významu životního prostředí pro člověka
ü rozvoj prosociálních vlastností, posilování sebedůvěry ve vlastní schopnosti a zdravého sebevědomí
ü rozvoj multikulturní výchovy k dětem a lidem na celém světě, bez rozdílu barvy pleti a jiných odlišností
ü rozvoj kooperativních dovedností a schopnosti sebeovládání
ü schopnost využívat a zacházet s informacemi
ü získat povědomí o sounáležitosti se světem, jehož jsem součástí
ü vytvářet osobní předpoklady pro zdárný vstup do základní školy
Témata: Barvy podzimní pastelkové duhy
Období: ZÁŘÍ, ŘÍJEN, LISTOPAD
Červená jablíčka
- Já v mateřské škole
- Mám pěknou zahrádku
- Příroda čaruje
- Barvy v přírodě
- Máme rádi zvířata
- Týden zvířátek
- Vlaštovičko, leť!
- Podzim v barvách
Oranžový listopad
- Co dělá tatínek a maminka?
- Profese a zaměstnání
- Pečujeme o zdraví a své tělo
- Přijde Mikuláš
- Čerta se nebojíme
Témata: Jak se duha chystala na zimu
Období: PROSINEC, LEDEN, ÚNOR
Duha se těší na Vánoce
- Mikuláš a čert nesou nadílku
- Čekání na zimu (příroda, zvěř, ptáci)
- Těšíme se na Vánoce
- Vánoce a jejich zvyklosti
Když mrzne u pastelkové duhy
- Jsem zdravý jako rybička
- Co rádi jíme, co je zdravé
- Zimní sporty
- Symboly státu, moje vlast
- Radovánky na sněhu
- Malujeme na plot
- Zvířátka v zimě
- Karneval v MŠ
Témata: Jarní probuzení pastelkové duhy
Období: BŘEZEN, DUBEN, KVĚTEN
Duha vítá jaro
- Malý, velký, dlouhý, krátký
- Časové pojmy
- Pohádkové knihy, návštěva knihovny
- Příroda se probouzí
- Zvířata a jejich mláďata
Velikonoce s duhou Pastelkou
- Rodina a příbuzní
- Svátky jara
- Naše město a okolí (pošta, nemocnice…)
- Poznáváme dopravu (značka, dopravní prostředky, bezpečí)
- Kdo nás chrání? (Policie, hasiči, záchranáři)
Slavíme spolu
- Správné chování
- Tančíme, zpíváme všem pro radost
- Slavnost na MŠ
- Jedeme na výlet
- Chráníme Zem, na které žijeme
Témata: Pohádkové léto s pastelkovou duhou
Období: ČERVEN, ČERVENEC, SRPEN
Duha má ráda sluníčko
- Svátek dětí – týden dětských radostí
- Počasí a jeho proměny (roční období)
- Čokoládová olympiáda
- Rozloučení se školáky
Prázdninové duhové léto
- O třech medvědech
- O Palečkovi
- Večerníčkové příběhy
Každá třídní učitelka vnáší do třídního vzdělávacího plánu svojí invenci a originální nápady. Přizpůsobuje cíle a očekávané výstupy k věkové kategorii dětí ve třídě, k přáním dětí, k ročnímu období, slavným dnům a významným událostem v MŠ i ve městě. Celým školním vzdělávacím programem se prolínají tematické projekty: Jablíčkový den, štrúdlování, drakiáda, den strašidel, karneval, moudrá sova, Krtečkový týden, chytrá liška, zvídavý tučňák, pastelkový den, výprava do doby kamenné aj.
V plném znění je možné k nahlédnutí na informační tabuli u ředitelny.
BEZPEČNÁ PASTELKA
Preventivní program pro předcházení úrazů a rizikových situací
Hlavní záměry a očekávané výstupy
Dosáhnout základního pochopení, co je zdraví, a jeho možné poškození úrazem. Upozornit a vysvětlit nejčastější (riziková) chování, která mohou způsobit úrazy. Získat základy bezpečného chování a jednání.
Skutečně zdravá škola
Chceme zdravější děti
Chceme, aby naše děti jedly jídlo, které je zdravé a které jim chutná, a aby věděly, odkud jídlo pochází a jak vzniká.
Naše vize
Skutečně zdravé školy nabízejí dětem jídlo, které je chutné a zdravé. Pomáhají dětem také získat představu o tom, odkud jídlo pochází a jak se pěstuje nebo vyrábí. Umožňují svým žákům porozumět vztahům mezi jídlem, které jí, a světem, ve kterém žijí. Děti si ze školy odnášejí základy zdravých stravovacích návyků a důležité informace, díky kterým si v životě dokážou vybrat zdravé a kvalitní potraviny.
·